FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/02/2007

Buller från transporter till grannfastighet

Hej! Hur komma tillrätta med buller orsakade av godstransporter till grannfastighet? Regler för tid på dygn osv. Eller var kan jag finna lagtext ang detta! Mvh Conny Thåström

Lawline svarar

Hej! Utgångspunkten är att buller anses vara miljöfarlig verksamhet om det kan anses verka störande på människors hälsa. Bestämmelser om miljöfarlig verksamhet finns i Miljöbalken kap. 9, se http://www.lagen.nu/1998:808. Till att börja med kan sägas att det kan vara svårt att komma åt rörliga källor såsom bilister. Beroende på omständigheterna i ditt fall, såsom vad det är för verksamhet som bedrivs på grannfastigheten, kan godstransporterna anses ha en sådan anknytning till grannfastigheten att de ses som en del av verksamheten. Verksamheten på grannfastigheten kan omfattas av tillstånds- eller anmälningsplikt beroende på vad det är för typ av verksamhet. Det kanske redan finns särskilda gränsvärden för den specifika verksamheten i bestämmelser utfärdade av kommun eller länsstyrelse. Det är vanligt med tidsbegränsningar beträffande bullrig verksamhet. Kraven på verksamheten kan dock inte sträckas längre än vad som är ekonomiskt rimligt och miljömässigt motiverat, se 2 kap. 3 § och 7 § Miljöbalken. Du kan ta kontakt med miljöförvaltningen i din kommun eller länsstyrelsen för att ta reda på vad som gäller i ditt specifika fall. Med vänlig hälsning
Emil JohanssonRådgivare