FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/01/2007

Riskens övergång vid fastighetsköp

Hej, det har det uppstått en stor vattenskada i en fastighet som jag skrivit på köpeavtal och erlagt handpenning för men där tillträdesdatum ännu inte har infallit. Säljaren hävdar att jag ska vara med och betala det sk åldersavdraget som blir aktuellt vid reglering av reparationskostnaden med försäkringsbolaget alternativit att priset på fastigheten höjs för att täcka den standardökning som reparationerna medför. Huset är byggt 1924. Är detta riktigt?. Vilka rättigheter har jag till prisavdrag alterantivt hävning av köpet.

Lawline svarar

Hej! Säljaren står faran för att fastigheten av våda skadas eller försämras medan den fortfarande är i säljarens besittning. (4:11 JB, se http://www.lagen.nu/1970:994) Detta innebär att risken för fastigheten går över på köparen i och med tillträdet. (Om köparen inte hamnar i dröjsmål med att tillträda fastigheten, 4:11 2 meningen) Har fastigheten skadats eller försämrats på grund av händelse för vilken säljaren står faran (vilket han alltså gör fram till tillträdet enligt 4:11) får köparen göra prisavdrag eller, om skadan är av väsentlig betydelse, häva köpet. Talan skall väckas inom ett år från det att tillträdet skedde. (4:11 2st.) Huruvida rätt till hävning (skada av väsentlig betydelse) föreligger är svårt att uttala sig om med så pass lite information om fastigheten och skadans omfattning. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare