FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/01/2007

Krav på samtycke vid förvaltning av samägd fastighet

Jag äger en fastighet tillsammans med en släkting. Får någon av oss hugga ner t.ex fruktträd, buskar, prydnadsträd eller växter utan att informera eller fråga den andre ägaren? Gäller samma regler vid ändringar inomhus? T.ex lägga nytt golv, kasta tvättmaskinen, måla om fasaden. Är detta egenmäktigt förfarande? Vad är påföljden isf?

Lawline svarar

Samägande av fastigheter regleras i samäganderättslagen (http://lagen.nu/1904:48_s.1). Enligt 2 § är utgångspunkten att samtliga delägares samtycke krävs för vidtagande av åtgärd i godsets förvaltning. Det krävs således att du och din släkting är överens om att ni skall hugga ner fruktträd osv. Detta gäller även åtgärder inne i byggnader på fastigheten såsom ommålning etc. Undantag görs endast för brådskande åtgärder som är nödvändiga för godsets bevarande när någon av delägarna inte kan nås. Om ni som delägare inte kan enas om hur det samägda godset skall förvaltas kan någon av er enligt 3 § ansöka till rätten och begära att en god man utses att omhänderta godset under viss tid. En annan möjlighet är att ansöka till rätten om att fastigheten skall bjudas ut till försäljning på offentlig auktion enligt 6 §. En förutsättning för detta är att ni inte har avtalat bort denna möjlighet. Egenmäktigt förfarande enligt BrB 8:11 kan eventuellt bli aktuellt. Varken skada eller vinning krävs för att det skall röra sig om egenmäktigt förfarande, det avgörande är att en besittningsrubbning sker. Genom att utan lov kasta en tvättmaskin som ni har sambesittning till kan man således göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande eftersom sambesittarens besittning bryts. Uppsåt krävs. Påföljden för egenmäktigt förfarande är böter eller fängelse i högst sex månader. Vänligen
Filip SkoglundRådgivare