FrågaARKIVÖvrigt19/01/2007

Lawline som hjälp i studier

Hej Mitt namn är Richard och studerar på Umeå universitet till polis vi skall göra ett arbete som handlar om hastighetsöverträdelser och undrar således vad det finns för juridiska riktlinjer och lagar som styr polisens verksamhet Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Som du själv skriver så ska du göra ett arbete i din polisutbildning. Själva syftet med arbetet är att du ska leta bland olika lagar och förordningar för att lära dig den juridik som berör arbetet som polis. Du gör dig själv en björntjänst genom att försöka få svaret via oss. Vet att det låter som ett segt mantra när jag säger att du lär för livet. Försök att lära dig så mycket som möjligt medan du går utbildningen, du kanske inte ser poängen med det just nu, men jag lovar dig att du kommer vara tacksam mot dig själv sen när du väl jobbar och har fördel av att ha vissa kunskaper. Lika tråkigt som det är sant, ju hårdare du jobbar för att förvärva kunskapen, ju längre kommer du ha den i behåll. Dessutom handlar din utbildning om att lösa problem och träningen att lösa problem kommer du också upptäcka att den är otroligt värdefull när du jobbar som polis. Den uppgift som du har om hastighetsöverträdelser är överkomlig. Tänk logiskt, och försök föreställa dig hur lagstiftaren kan ha tänkt. Visst gav jag dig ett tråkigt svar, men tro mig du vinner i längden på att ta vara på den träning du får i utbildningen. Lycka till!
Mathias EhrhardtRådgivare