FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/01/2007

Andrahandshyresgästs möjlighet att ta över kontrakt

Hej. Jag känner någon som bor i en lägenhet sedan 3 år tillbaka uthyrd i andrahand utan tillåtelse av hyresvärden. Personen jag nämner sköter hyran samt är exemplariske hyresgästen men… med betalningsanmärkningar. Hyresinbetalningar betalas via personens autogiro från början. Min fråga är: Kan personen vräkas efter så lång tid? Finns något sätt att få kontraktet på lägenheten. Kontraktsinnehavaren skulle mer än gärna överlåta lägenheten.

Lawline svarar

Hej! Tillämpliga lagrum finns i Jordabalkens (JB) 12 kap, se http://lagen.nu/1970:994 Att hyra ut en lägenhet i andra hand är en grund för uppsägning, 12 kap 42 § p 3. Man får dock en chans att söka tillstånd innan hyresvärden kan säga upp avtalet. Den som hyr i andra hand får besittningsskydd efter att ha hyrt lägenheten längre tid än två år. Besittningsskydd innebär en rätt att bo kvar i lägenheten men gäller bara mot den som innehar förstahandskontraktet. En andrahandshyresgäst har aldrig besittningsrätt i förhållande till hyresvärden och har aldrig rätten till förstahandskontraktet mot värdens vilja. Om förstahandshyresgästen blir uppsagd pga. otillåten andrahandsuthyrning måste alltså andrahandshyresgästen flytta. Andrahandshyresgästen har inte rätt att ta över ett förstahandskontrakt. Detta är bara möjligt när förstahandshyresgästens avtal har upphört och fastighetsägaren själv väljer att upprätta hyreskontrakt med den som hyrt lägenheten i andra hand. Enligt 12:34 JB kan Hyresnämnden lämna tillstånd till att överlåta hyresrätten till en samboende som man delat hushåll med. Med vänliga hälsningar
Kristine ErlandssonRådgivare