FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt09/01/2007

Negativ avtalsbindning vid telefonförsäljning

Hej, en telefonförsäljare ringde hem till mig och pratade med min sambo som gav honom mina uppgifter. Jag har alltså inte godkänt att bli medlem, är detta tillåtet? Jag gick ur direkt och skickade tillbaka allt de skickat till mig. Nu säger de att de inte fått detta och kräver mig på pengar. Företaget ifråga heter Lovefilm.

Lawline svarar

Hej, Svaret på din första fråga dvs. om Lovefilm kan binda dig i ett avtal genom att få uppgifter från din sambo, är nej. Enligt huvudregeln tillkommer ett avtal först genom utbyte av samstämmiga viljeförklaringar. Din sambo kan således inte mot din vilja binda dig i ett avtal med Lovefilm. Denna typ av säljmetod kallas negativ avtalsbindning och innebär att en näringsidkare skickar ut produkter eller fakturor utan att något avtal ingåtts och därmed vilseleder dig om din betalningsskyldighet. Detta hittar du i 12§ Marknadsföringslagen, se http://lagen.nu/1995:450. Detta sätt att sälja anses vara otillbörligt. Vid telefonförsäljning gäller Distansavtalslagen och ger konsumenten ytterligare skydd i form av ångerrätt. Denna gäller i 14 dagar från det att du fick filmerna enl. 2 kap 9§, se http://lagen.nu/2000:274. Eftersom inget avtal är ingånget finns heller inget krav på att sända tillbaka filmerna. Däremot ska de hållas tillgängliga för avhämtning alternativt skickas tillbaka på företagets bekostnad. Du ska, i egenskap av konsument som utnyttjar ångerrätten, inte ens behöva betala returfrakten. Nu är problemet att filmerna är försvunna. Om nu Lovefilm verkligen inte fått filmerna, kan dessa inte hållas tillgängliga för avhämtning och som jag förstår rättsläget är du tyvärr ansvarig för detta. Förhoppningsvis dyker de upp hos Lovefilm eller hos Posten.
Rådgivare