FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/01/2007

Arrendeavtal och fastighetsskatt

Hej Vår familj arrenderar en sommarstugetomt vid kusten. Arrendeavtalet löper numera årsvis och man vet nästan aldrig vad som skall komma härnäst. I avgiften bakas bl.a fasighetsskatt in, en summa som motsvarar cirka 4 000 kr per år. Är detta OK? Vi betalar samtidigt fastighetsskatt till Skattemyndigheten på samma belopp.

Lawline svarar

Hej! Avtalsfrihet gäller för dylika avtal. Betalningsskyldig för fastighetsskatten är emellertid ägaren till fastigheten enligt 2 § Lag om statlig fastighetsskatt, se här http://www.lagen.nu/1984:1052. Avtalet förefaller således oskäligt. Att baka in fastighetsskatten i ett arrendeavtal kan förvisso förefalla skäligt eftersom ägaren de facto inte nyttjar fastigheten. I sådant fall vore det dock mer skäligt att arrendator erlägger så stor del av fastighetskatten som nyttjandet utgör av året. Exempelvis hälften om nyttjandet sker 6 månader. Mitt förslag är att försöka omförhandla avtalet i samband med nästa hyresperiod. Påpeka då att den som arrenderar ut marken i egenskap av fastighetsägare är skyldig att betala fastighetsskatt - inte ni som nyttjanderättshavare. En rimlig lösning är att nyttjanderättshavaren, som en del av arrendet, erlägger en avgift som motsvarar så stor del av fastighetsskatten som arrendeperioden utgör av året. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare