FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/01/2007

Rätt till försäkringsersättning

Hej, Onsdagen den 27/12-2006 vid dagens första användningen av min Ford Focus 2006 reg.nr WTH328, kl. 12.00 märkte jag att det rikligt droppade bensin från min Ford på den öppna parkering i Hjärup, där jag vanligtvis ställer min bil. Jag ringde alla Fords återförsäljare i Malmö och Lund, där jag fick beskedet att de inte vet vad man ska göra med en bil som läcker bensin, och försökte vidarekoppla mig till verkstaden. Jag fick ingen hjälp där heller, då det inte fanns någon som kunde svara på mina frågor. Slutligen vände jag mig till Fords huvudkontor i Göteborg, där man tyvärr ”inte kan hjälpa till just nu”. Enligt Brandkåren och Polisen, är en bil som läcker bensin, inte brukbar och direkt livsfarlig, dels för miljön och förare. På varje bebott område just nu finns massor av barn som sedan juldagen går runt och tänder smällare, inklusive den parkering som min bil öppet stod på och läckte bensin. Efter nästan två timmars envist ringande till Fords service i Malmö lyckades jag få kontakt med verkstaden i Fosie, Malmö. Jag rekommenderades att köra in med bilen och lämna den, vilket jag omedelbart gjorde utan att tveka på vad som kunde ske andra människor om jag inte stod och vaktade min bil i kylan nästan två timmar i sträck. Bensinpölen under bilen uppskattar jag till 1 kvadratmeter, och dropparna föll en efter en. Med andra ord, en bomb, som jag fick köra 20 km till Fords verkstad. Dagen därpå, Torsdagen 28/12-2006 fick jag ett samtal från verkstaden, bensintanken är trasig, kostnaden ligger på ca 6.000 KR då den måste bytas. Väntetiden ca. 3 veckor, eftersom ingen reservdel finns på lager, dessutom finns ingen ersättningsbil. Jag bor i en liten by, där bilen är ytterst nödvändig. Man frågar mig om jag hade kört på något som kan ha orsakat denna läcka. Jag minns väl att jag dagen innan, på väg mot Hjärup, på Lommavägen möte en rad plastpåsar utsprida på vägen, som sannolikt blåst av från den avfallshög som ligger intill butiken ”Mat och Konst”. Men enligt verkstaden, kan plastpåsar inte orsaka denna typ av skada. Kan man fråga sig varför jag inte får garanti? För att bekräfta denna enorma utgift ringer jag mitt trogna och unika försäkringsbolag Fordförsäkring. Där beskriver jag samma scenario, men får reda på att händelsen troligen är en trafik skada som jag vålat själv, även då en verkstadstekniker motsätter sig en sådan möjlighet, och att jag blir tvungen att betala minst 4.700 KR i självrisk. Jag får ärendenummer WTH328061226. Ett rent av skandalöst bemötande. Jag vill påminna om, att jag i denna bil Ford Focus reg.nr WTH328 sedan sommaren 2006 har haft enorma problem med den gula motorlampan i bilen, månad efter månad. Efter veckors ringande och ombokningar av service, en näst intill lika hemsk upplevelse som kund, fann verkstaden på Lundavägen i Malmö slutligen, att det fanns allvarliga brister i bensin distributionen i bilen. Jag, min familj och andra människor har alltså utsatts för allvarlig fara sedan sommaren, och slutligen är det alltså mitt fel att bilen och/eller dess delar är defekta.

Lawline svarar

Hej, Det är svårt att säga exakt varför ditt försäkringsbolag inte vill betala ut någon ersättning eftersom villkoren för ersättning regleras i försäkringsavtalet mellan dig och ditt försäkringsbolag. Jag rekommenderar därför att du noga läser igenom försäkringsvillkoren för att se vilka kriterier du måste uppfylla för att ha rätt till ersättning. Om du fortfarande anser att försäkringsbolaget bör ersätta skadan rekommenderar jag att du ringer till försäkringsbolaget och med hänvisning till ert avtal frågar varför de bedömer att du inte har rätt till ersättning. Om de till exempel hävdar att det rör sig om en trafikskada som du vållat själv så frågar du bara vilken dokumentation de kräver (t.ex. skriftligt intyg från en auktoriserad verkstad) för att kunna göra en annan bedömning. Om du fortfarande inte når någon framgång är du välkommen att ställa en ny fråga till oss. Om du behöver mer kvalificerad hjälp rekommenderar jag annars att du kontaktar en jurist som är specialiserad på försäkringsrätt. Om du vill läsa vad som gäller allmänt för konsumentförsäkringar och utbetalning av ersättning kan du läsa försäkringsavtalslagen som du hittar http://www.lagen.nu/2005:104
Ingela HöggrenRådgivare