FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/12/2006

Fel i fastighet

Hej! Jag sålde ett hus för snart 1 år sedan. Nu har köparna kontaktat advokat för att de inte är nöjda med huset. Vi målade huset själva innan de flyttade in i det. Köparna är inte nöjda med målningen utav huset. Fast vi hade köparna hemma 5 gånger innan de skrev under köpet , samt att köparna även monterade fast egen fasadbelysning på huset innan de tillträdde fastigheten. Nu vill de kräva ersättning av oss för att de vill ha en målarfirma som målar om fastigheten. Den har inte nämt något om målningen alla gånger som de var hemma hos oss innan de köpte huset utan kontaktade oss ett halvt år efteråt. Vi utförde även ett vattentest på fastigheten som har en egen borrad brunn. Vattnet fick resultat tjänligt med anmärkning. Vilket inte var anmärkningsvärt eftersom brunnen var nygjord och denna kommentar stod oxå med på resultatrapporten. Nu har köparen utfört ett eget vattentest och vattnet har fortfarande resultatet Tjänligt med anmärkning men köparen är fortfarande inte nöjda. Ringde till Socialstyrelsen som sa att det värde som var för högt inte var någon fara utan att vattnet är Tjänligt. Vi har avvisat köparens krav på att de vill ha ekonomisk kompensation. Men de kommer nu att driva ärendet vidare. Har de något mål att driva? Vi har berättat för deras advokat om att de har undersökt fastigheten så många gånger samt att vi ej har undanhållit vattenresultatet utan detta papper var med vid husköpet. Så vi har inte försökt att undanhålla något. MVH

Lawline svarar

Hej! Köparen kan inte såsom fel åberopa vad han/hon kände till vid köpet eller borde ha märkt vid undersökning av köpeobjektet. (Jordabalken 4 kap. 19 §, se http://www.lagen.nu/1970:994) Köparen har vid fastighetsköp en långtgående undersökningsplikt. Utifrån vad du ovan beskrivit finns inget tvivel om att såväl målningen som kvaliteten på vattnet i brunnen faller inom denna. I båda fallen förefaller det även uppenbart att köparen de facto kände till omständigheterna vid köpet. Av vad du ovan beskrivit har köparen inget att vinna på att driva ärendet. Om andra omständigheter utelämnats, glömts eller framkommer skulle detta kunna ändra situationen. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare