FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/01/2007

Granne har tagit upp hål i väggen i bostadsrätt

Jag bor i en bostadsrätt i Stockholm. Jag har en etta på 28 kvm. Nu är det så att en boende i föreningen har köpt ytterligare en lägnhet. Planen för familjen var att slå hål på väggen mellan lägnheterna, deras ganla 3a och deras nya 1a, för att få mer plats att bo på. Styrelsen opponerade sig dock och sade att det skulle bli problem om de gick vidare med detta. Ändå köpte man bostaden och nu har man slagit hål i väggen för att göra en dörröppning. Som jag ser det har de slagit hål på min vägg! Vi som bor i huset äger det ju tillsammans och det borde strida mot bestämmelserna om man plötsligt börjar slå hål på väggar och ändrar husets arkitektur.... Särskilt om styrelsen sagt nej till detta. Är detta möljligtvis egenmäktigt förfarande eller skadegörelse? Vad kan man göra för att få rätt i den här situationen? Ska vi polisanmäla familjen?

Lawline svarar

Hej! Bostadsrätter regleras i bostadsrättslagen (BRL) som du finner http://lagen.nu/1991:614 Enligt 7 kap. 7 § får bostadsrättsinnehavaren inte göra ingrepp i bärande konstruktion eller annan väsentlig ändring av lägenheten utan styrelsens godkännande. Styrelsen får dock inte vägra att medge tillstånd till en sådan åtgärd den inte är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. I lagen finns inte direkt angivet vilka rättsföljder som är knutna till en överträdelse av tillståndskravet. Klart är att om en ändring som vidtas utan tillstånd är att betrakta som vanvård kan den medföra att nyttjanderätten förverkas. Likaså kan bostadsrättshavaren åläggas att ersätta skada som orsakas av de vidtagna förändringarna. Det saknas i övrigt regler om vilka rättsföljder som är knutna till en överträdelse av bestämmelsen. Enligt lagens förarbeten bör det också vara möjligt att ålägga bostadsrättshavaren att återställa lägenheten till det skick som förelåg före ombyggnaden. För att detta ska vara möjligt krävs enligt praxis att föreningen kan visa att det faktiskt uppkommit någon skada eller olägenhet genom ombyggnaden. Det räcker alltså inte som argument att den skett utan tillstånd. Jag har svårt att se att det skulle ses som skadegörelse eller egenmäktigt förfarande. Det rör sig snarare om en typ av kontraktsbrott mot föreningen och det är nog främst uppsägning och återställande som kan aktualiseras. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare