FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/12/2006

Bygglov

Hejsan! Vi har planerat att bygga ut vårt hus. Vi har frågat vad de grannar på gatan som bor närmast oss tycker och den ena var positiv och den andre tyckte inte att huset såsom vi planerade det, skulle passa in. Vårt hus skulle dock inte bli det enda ”moderna” huset i området och vi har låtit en duktig arkitekt göra ritningarna så det blir ett ”ordentligt” bygge. Vårt hus kommer inte heller att ligga för nära den granne som sagt nej. Nu undrar vi, kan kommunen säga nej till bygglov nu när grannen säger nej?! Tacksam för snabbt svar! MVH Anneli

Lawline svarar

Hejsan! Innan bygglov ges ska byggnadsnämnden ge de grannar som bor i närheten och berörs av bygget möjlighet att yttra sig över ansökningen. Detta gäller ifall bygget innebär en avvikelse från detaljplan eller områdesbestämmelser eller ifall det ska utföras i ett område som inte omfattas av detaljplan och åtgärden inte är en kompletteringsåtgärd och inte heller reglerad i områdesbestämmelser. Det kan t.ex. vara så att detaljplanen inte tillåter byggnader över en viss höjd eller area. Avviker åtgärden då med mer än vad som kan anses vara en mindre avvikelse ska bygglov inte beviljas utan att detaljplanen först ändras. Nu har ni själva inhämtat yttrande från era grannar innan bygglovsansökan gjorts och då kan ni skicka med yttrandena när ni lämnar in ansökningen. Men trots att ni redan tillfrågat grannarna är det ändå fortfarande byggnadsnämndens ansvar att grannar får sin röst hörd och ges tillräcklig information. Ifall en granne, som i detta fallet, har invändningar mot bygglovsärendet måste de ge grannen möjlighet att yttra sig även direkt till byggnadsnämnden. Att er granne säger nej till förslaget betyder alltså inte automatiskt att ni inte skulle få beviljat ert bygglov, det är byggnadsnämnden som avgör det i slutändan! Du kan läsa mer om bygglov http://lagen.nu/1987:10 (kap 8). Hoppas du är nöjd med svaret! Återkom gärna om du har fler funderingar! Med vänliga hälsningar
Rådgivare