Tolkning av testamente - vad händer när legatarien dör innan hans rätt inträtt?

En legatarie som skall ha en summa pengar dör efter det att testatorns testamentet delgivits. Vad händer med legatet. Ärver legatariens dödsbo det. Vilka lagar eller praxis gäller.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om arv och testamente återfinns i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB) som du finner https://lagen.nu/1958:637.

Då legatarien dör efter att testamentet delgivits men innan det verkställts anses testamentstagaren ha dött innan hans rätt inträtt. Härmed måste det avgöras om någon kan träda i legatariens ställe och enligt reglerna om tolkning av testamente i ÄB 11 kap. gäller först och främst testators vilja. Kan testatorns vilja inte fastställas av testamentet finns tolkningsregler att ta hjälp av i ÄB 11 kap. 2-9 §§.

Enligt ÄB 11 kap. 6 § gäller att om testamentstagare dör innan hans rätt inträtt eller om testamentet inte kan verkställas i vad angår honom, ska hans avkomlingar träda i hans ställe, dock endast om dessa varit legalt arvsberättigade efter testatorn. Med detta avses att endast den som är arvsberättigad enligt lag kan träda i en legataries ställe om legatarien dör innan hans rätt inträtt. Paragrafen är alltså endast tillämplig när testamentsgivaren testamenterat till någon som annars ändå skulle haft arvsrätt efter denne (dvs. ej om testamentstagarens avkomlingar är testamentsgivarens vänner eller kusiner, då dessa inte har någon legal arvsrätt i Sverige). Då ett dödsbo inte har legal arvsrätt kommer aldrig ett dödsbo att kunna taga arv för det fall legatarien dött innan hans rätt inträtt.

Sammanfattningsvis kan sägas att det först och främst är testatorns vilja som ska utrönas då en legatarie dött innan hans rätt inträtt. Det ska då utrönas om testatorns vilja varit att någon skulle träda i legatariens ställe. Går någon sådan vilja inte att finna gäller att legatariens avkomlingar ska träda i hans ställe, dock endast om dessa är arvsberättigade efter testatorn. Går testatorns vilja inte att utröna och det dessutom inte finns någon avkomling till legatarien som är arvsberättigat efter testatorn kommer legatet att skiftas ut till testatorns arvingar.

Vänligen,

Nathalie StåhlRådgivare