FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/04/2013

Äganderätt av hund

Jag har under en längre tid legat i tvist med en person om rätten till ägande av en hund. Det finns en polisanmälan då personen skrivit under ett köpeavtal i mitt namn, under polisförhöret erkänner personen men polisen lägger ner utredningen då man anser att hon inte gjort det i uppsåt till brott. På grund av detta enligt polisen icke betydande kontrakt är det nu inte möjligt att registrera hunden hos SKK och SKK hänvisar till domstol även att man fått ta del av utredningen där personen erkänner att hon skrivit under kontraktet. Om jag väljer att inte gå vidare med ärendet som nu hållit på under 1.5 år, har jag rätt att kräva den andra personen på nödvändiga utgifter för hunden? Vem står som ansvarig om t ex hunden biter en annan hund eller människa?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det framgår inte av frågan hur besittningsförhållandet är för närvarande, men jag tolkar det som att du har hunden i din besittning.

Om du har ett giltigt köpekontrakt och dessutom har hunden i din besittning har du starka bevis för att hunden faktiskt ägs av dig. Min bedömning av omständigheterna du presenterar är att du har goda chanser att vinna sådan process. Tills dess har du ingen rätt att kräva din motpart på ersättning (kom ihåg att det är din hund, även om denne anser annat).

Ägaren eller innehavaren är den som blir skyldig att ersätta skador som hunden orsakar. Om jag förstår besittningsförhållandena rätt så innebär det att du som har hunden står som ansvarig.

Se gärna lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter https://lagen.nu/2007:1150

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare