FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/04/2013

Boende i egen lokal

Hej Jag undrar vilka påföljder i form av straff eller böter som fäljer om man bor i en lokal som man äger själv, men som inte är avsedd för bostad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såvitt jag kan se finns det ingen brottsbestämmelse som kan tillämpas på den situation du frågar om. Något straff i form av böter eller fängelse kommer därför inte i fråga.

Om en hyresgäst använder en lokal som bostad sanktioneras detta genom att det utgör grund för att förverka (säga upp) hyresrätten. Hyresvärden kan även kräva skadestånd om denne har lidit skada (12:23 och 12:42 jordabalken). Men eftersom du själv äger lägenheten kan jag inte heller se att jordabalkens 12:e kapitel skulle bli aktuella i ditt fall.

Däremot kan det komma att krävas ett nytt bygglov om
"a) byggnaden helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett väsentligen annat ändamål än det som byggnaden senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd [eller]
b) det i byggnaden inreds någon ytterligare bostad eller någon ytterligare lokal..." (9:2 plan- och bygglag).  Avsaknad av bygglov sanktioneras först och främst med en byggsanktionsavgift.

Om du endast tillfälligt bor i lokalen eller om lokalen fortfarande till övervägande del används som lokal skulle detta dock kunna tala emot att du behöver ett nytt bygglov, men det är inget jag kan bedöma med säkerhet eftersom jag inte har alla uppgifter om ert fall.

Jordabalken finns https://lagen.nu/1970:994
Plan- och bygglagen finns https://lagen.nu/2010:900

Lawline RådgivareRådgivare