FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/12/2006

Samägandeavtal

FINNS FORMULÄR SAMÄGANDEAVTAL DÄR TVÅ PERSONER KÖPT BOHAG FÖR GEMENSAMT BRUK I DEN ENES BOSTAD DÄR DE SAMMANBOR TILL MESTADELS. PERSON 2 ÄR SKRIVEN PÅ ANNAN ADRESS? SYFTET SENARE ÄR ATT BLI PERMANENT SAMMANBOENDE I EN NY GEMENSAM BOSTAD. tACK FÖR SVAR:

Lawline svarar

Hej! Avtalsmallar och formulär för samägandeavtal finns bl.a. i Norstedts formulärbok, samt på www.dokumera.se. Regler om samägandeavtal finns i lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt, vilken är dispositiv och därför gäller endast om Ni inte avtalat om något annat. Ett råd är därför att Ni när Ni upprättar ert avtal går igenom samäganderättslagen och med Ert avtal fyller ut och ändrar de bestämmelser i lagen som Ni ej vill ska vara tillämpliga. Tilläggas kan att samäganderättslagen inte uppställer några formkrav vid samägandeavtal. Lycka till! Med vänliga hälsningar,
Rådgivare