FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/04/2013

Vem äger hunden? Hundens bästa?

Jag och min fd man skilde oss för 3 månader sen efter många år av psykisk & fysisk misshandel. Vi hade en hund tillsammans som jag fick men som han skrev sig som ägare på. Det är jag som haft det ekonomiska & fysiska/psykiska ansvaret för hunden. Då jag lämnade min fd man tog jag med mig hunden då hunden och jag är som ett. Men då han står som ägare hotar han medolika saker bla polisanmäla mig för stöld. Han har inga pengar eller möjlighet att ta hand om hunden medan jag har jobb i min nya stad och kan ha med han hunden varje dag på jobbet. Kan jag göra något för få behålla hunden? Han vill jag ska skriva under ett papper att han ska få ha hunden när han vill om jag får ägarrätten av honom. Men jag vill aldrig mer behöva prata med honom. Och det är 40 mil mellan oss. Man måste väl kunna se till hundens bästa som är att inte flyttas mellan då han även känner hur jag mår i detta. Jag börjar bli desperat och knäckt av att ha detta över mig.

Lawline svarar

Hej!

Vem som äger hunden är en bevisfråga. Att stå som ägare på hunden är ett mycket starkt bevis (särskilt om han har gjort det under flera års tid med din vetskap). Även om det var du som fick hunden (och det kanske tom är du som är den "rätta ägaren") kommer det bli oerhört svårt att bevisa.

Det finns inga paragrafer som gör att man tar hänsyn till hundens bästa. Strikt juridiskt är hunden lös egendom som ägaren bestämmer över och så länge hunden inte vanvårdas har han rätt att sköta om hunden.

Du bör därför tänka igenom noga hur du vill göra. Du har ju möjlighet att gå till domstol och hävda äganderätt över hunden, risken är ju docko att domstolen går på hans linje och att han tappar sin välvilliga inställning till att låta dig sköta hunden mestadels.

Lycka till.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare