FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/12/2006

Kan en fordran mot konsument överlåtas?

Kan ett företag som ger blancolån av mindre storlek (max 3000kr) till konsumenter som då ska återbetala lån + avgift inom 1 månad överlåta fordran till annat företag, ex inkassoföretag?

Lawline svarar

Hej! Blancolånet innebär att kreditgivaren har en fordran mot dig. Fordringar kan i allmänhet överlåtas, se NJA 1993 s. 222. Ett undantag kan vara att parterna avtalat om att överlåtelse inte får ske. Då kreditavtalet har ingåtts mellan en näringsidkare och konsument är konsumentkreditlagen tillämplig, se 1 § http://lagen.nu/1992:830. I 16 § 1 st. förutsätts det som utgångspunkt att en fordran kan överlåtas även i konsumentförhållanden. Storlek på fordran och eventuell förfallotid har därvid ingen betydelse för saken. Det kan dock nämnas att om kredittiden är högst 45 dagar och kreditbeloppet högst är 1500 kr så behövs det inte upprättas något skriftligt kreditavtal mellan kreditgivaren och konsumenten vilket annars är ett krav, 9 § 3 st. konsumentkreditlagen. Detta är emellertid inget som berör frågeställningen. Låntagaren måste dock informeras om att överlåtelse skett. Om låntagaren inte informerats och inte heller visste om att överlåtelsen skett eller hade skälig anledning att misstänka det, kan denne i god tro betala till överlåtaren, 29 § skuldebrevslagen analogt tillämpad som du hittar http://lagen.nu/1936:81. Det innebär att låntagaren inte är skyldig att betala även till förvärvaren av fordringen. Har låntagaren däremot åtminstone skälig anledning att misstänka att överlåtelse skett men ändå betalar till överlåtaren så måste denne även betala till förvärvaren. Slutligen skall tilläggas att låntagaren har samma rätt att framställa de invändningar mot förvärvaren som han vid överlåtelsen kunde göra mot överlåtaren, se 16 § konsumentkreditlagen. Med vänlig hälsning,
Rasmus FahlénRådgivare