Samägd bostadsrätt

Min syster har avlidit. Hon var sambo, inga gemensamma barn. Hon har en son sedan tidigare. Hon har testamenterat en bostadsrätt till sambon och sonen med hälften var (även hälften av bohaget) Sonen vill sälja bostadsrätten men sambon åberopar besittningsrätten i nästan 1 1/2 år? Vad menas med det? Måste sonen vänta så länge med att få igång en försäljning eller att få ut sin del av sitt mors arv? Sambon har inte råd att köpa ut sonen. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Till att börja med kan sägas att sambon och sonen genom testamentet äger bostadsrätten tillsammans. Om inget särskilt avtalats mellan dem så gäller samäganderättslagen. Den säger i princip att en samägare kan sälja eller ge bort sin del av bostadsrätten till vem som helst.

Så länge det inte finns några särskilda inskränkningar i sonens och sambons förfoganderätt (till exempel att de vid en försäljning först måste bereda den andra delägaren möjlighet att köpa andelen, så kallat hembud) får sonen alltså göra vad han vill med sin del. Sådana särskilda inskränkningar i förfoganderätten skulle i så fall finnas i testamentet.

Sonen har också rätt att hos rätten begära att hela bostadsrätten ska säljas på offentlig auktion. Detta gäller även om sambon inte skulle vilja detta. Bara om sambon har synnerliga skäl (det är inget utifrån din information som talar för det då synnerliga skäl är mycket särskilda skäl) kan hen begära anstånd, se 6 § lag om samäganderätt.

Att sambon åberopar besittningsrätten är helt betydelselöst i detta sammanhang. Besittningsrätten, eller besittningsskyddet som det också kallas, är något som reglerar en hyresgästs rätt att få sitt hyreskontrakt förlängt om hyresvärden säger upp det (12 kap 46 § Jordabalken). Det påverkar alltså inte det faktum att sonen vill sälja sin del av bostadsrätten.

Vänliga Hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare