FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt19/12/2006

Rätten att tiga

Anta att jag har begått brott mot egendom. Vad är det bästa jag kan göra då jag blir anhållen för brottet (för min egen skull)? Vad händer om jag vägrar att kommunicera eller identifiera mig? MVH Oscar

Lawline svarar

Hej, Jag vill klargöra att följande information endast är till för att klargöra den tilltalades eller den misstänktes rättigheter. Huvudregeln är att den misstänkte är skyldig att underkasta sig förhör, att hämtas till förhör och att medfölja till förhör om han/hon befinner sig på brottsplatsen. Om någon vägra kommunicera eller identifiera sig kan man enligt rättengångsbalken 24:2 (läs http://www.lagen.nu/1942:740#K24P2) häkta personen om han/hon är på sannolika skäl misstänkt (ca 75% sannolikt att personen begått brottet) och är okänd, vägrar uppge namn eller hemvist, eller har lämnat felaktiga uppgifter. Det finns dock en proportionalitetsprincip som ställer krav på att brottet är av större beskaffenhet. The privilege against self-incrimination innebär att man har rätt att tiga och att man inte är tvungen att ge information som belastar en själv. Europadomstolen har klargjort att man inte får grunda en fällande dom enbart eller huvudsakligen på det förhållandet att den tilltalade vägrat att uttala sig. Däremot får tystnaden beaktas som en relevant omständighet som får värderas tillsammans med annan bevisning. Det vill säga att tystnaden kan ha ett bevisvärde som kan tolkas tillsammans med annan bevisning till den tilltalades nackdel. Med vänlig hälsning
Lucas GeislerRådgivare