FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/04/2013

Uppsägningsklausul

Hej! Jag är på väg att bli franchisetagare, franchisegivaren är ett norskt företag. Är det möjligt att lägga in en uppsägningsklausul i avtalet, dvs som ger mig rätt att säga upp mig, med t ex 3 månaders uppsägningstid? (som man har vid en vanlig fast anställning). Eller är jag "fast", även om jag vill avbryta samarbetet i framtiden? Tack för svar.

Lawline svarar

Hejsan!

Vad uppskattat att Ni vänder Er till oss på Lawline!

Ni kan absolut skriva in en uppsägningsklausul. Annars gäller om avtalet är tills vidare att avtalet sägas upp när som helst, med skälig uppsägningstid. Gäller avtalet viss tid krävs en hävningsgrund, som ska vara väsentlig. Uppsägningen fungerar ömsesidigt och kan därmed anföras av båda avtalsparter.

Ni bör således skriva in en uppsägningstid med tillhörande uppsägningsgrunder. Detta ligger i bådas intresse och bör därför vara så ömsesidig som möjlig.

Lycka till!

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare