FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/04/2013

Försäljning av samägd fastighet mot en delägares vilja.

Hej, Jag och min fd äger gemensamt ett hus till 50/50 uppdelning. Nu efter att kärleken tagit slut, vill jag sälja den gemensamma villan, men hon vill inte göra det. Hon vet inte vad hon vill med sitt liv, men det vet jag. Jag har försökt med gemensamma vänner att få henne att acceptera en försäljning, men utan att lyckas. Jag har hört talas om att man kan ansöka via Tingsrätten att få sälja min del och i detta fallet om hon inte vill behålla huset själv, framtvinga en försäljning av huset. Hur gör jag detta och gärna en värdering om det brukar falla lyckligt ut eller om det kan bli problem för mig. TACKSAM för även ett litet litet svar.. !

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Det framgår inte om det rör sig om en före detta make eller före detta sambo. Detta kan få betydelse vad gäller bodelningsfrågor.

Jag utgår i detta fall från att ni har utfört bodelning. Om fastigheten har delats upp så att ni ar fått skilda andelar i fastigheten (och inget villkor om utbrytning har ställts upp i bodelningshandlingen), äger ni fastigheten med samäganderätt, se 13 kap. 15 § äktenskapsbalken och 19 § sambolagen.

Den lag som aktualiseras i det fallet är samäganderättslagen, se https://lagen.nu/1904:48_s.1.

Som huvudregel krävs både ditt och hennes samtycke för att genomföra en försäljning (2 §). Så länge du och din före detta inte har avtalat om annat och hon inte kan visa på synnerliga skäl för anstånd, kan du dock ansöka hos tingsrätten om att få huset försålt på offentlig auktion (6 §).

Om rätten godtar ansökan kommer en god man att förordnas, vilken tar hand om affären och bestämmer försäljningsvillkoren (förutom vilket lägsta pris som ska gälla - det bestämmer rätten om någon av er delägare yrkar det), se 8 § och framåt.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare