FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/04/2013

Avtalsfrihet

Hej! Har en fråga; Jag äger en bostadsrätt som är fullt betald. Om min partner ska flytta in hos mig, vad gäller då för kostnader för min partner? Hans skyldighet att betala till mig? Är det t ex hälften av summan som jag ursprungligen köpte lägenheten för, eller är det hälften av marknadsvärdet av lägenheten av idag?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller detta finns det inte någonting lagreglerat som styr er, det är avtalsfrihet som gäller mellan dig och din partner. Du måste fundera över om du vill att din partner skall äga halva bostadsrätten, alltså att ni har lägenheten med samäganderätt eller om du exempelvis vill ha den i din ägo helt själv och din partner exempelvis bara betalar hyra till dig. Hur ni väljer att göra kan ha betydelse vid eventuella framtida bodelning. Mitt råd till dig är att kontakta en verksam jurist för att få hjälp med ett lämpligt avtal som passar er.

Vänligen

Linnea HedmanRådgivare