FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/12/2006

Hyresrätt i dåligt skick vid tillträdet

Hoppas ni kan hjälpa mig med min fråga. När jag var på besiktningen för min hyreslägenhet upptäcktes mögel i badrumet. Men jag hade letat länge efter en lägenhet och behövde det akut (skulle börja plugga) så jag frågade om hyresvärden kunde fixa det. Han har ett litet eget hyreshus, det är bara 6 lägenheter och han sa att han inte kunde göra det innan jag flyttade in utan det kanske skulle göras i framtiden. Dum som jag va flytta jag in och nu har det gått snart 5 månader och inget har hänt. Får han göra så? Finns det regler jag kan säga till honom så han gör något nån gång?

Lawline svarar

Hej! Självklart ska hyresvärden åtgärda möglet i ditt badrum. I Hyreslagen i JB's 12 kapitel (http://www.lagen.nu/1970:994), finns regler om i vilket skick en hyresvärd ska lämna en lägenhet vid tillträdet. Där sägs att lägenheten ska hållas ”fullt brukbar för det avsedda ändamålet”. Vad det innebär bedöms enligt den allmänna uppfattningen på orten. Vid bedömningen tittar man t.ex. på vilken typ av lägenhet det gäller och ifall bestämmelser i byggnads- och hälsoskyddslagstiftning följs. Men det är inte bara den tekniska standarden som har betydelse, utan även brister i underhållet. Det blir hyresnämnden eller domstolen som får göra brukbarhetsbedömningen om det går så långt. Om lägenheten inte håller det skick som följer av lagen kan du som hyresgäst vidta vissa åtgärder mot hyresvärden. En brist som förorsakar sanitär olägenhet kan även leda till ingripande av miljö- och hälsoskyddsnämnden. De åtgärder du har rätt till är s.k självhjälp, uppsägning i förtid, nedsättning av hyran, skadestånd eller åtgärdsföreläggande. Jag tycker att du ska börja med att vända dig till hyresvärden på nytt och begära reparation. Händer inget då, anser jag, att det mest effektiva för dig vore att ansöka om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. Då kan de även förena föreläggandet med vite om det antas att hyresvärden inte kommer att göra något åt skadan. Hoppas du är nöjd med svaret och hör gärna av dig igen om du har fler frågor! Med vänlig hälsning
Rådgivare