Bostadsrätt och hyresrätt

Hej Har en hyresrätt i Sthlm, och en bostadsrätt i västra g, BR delas med min sambo sedan ca 2 år tillbaka, och har varit skriven här sedan dess. Nu har hyresvärden fått kännedom om detta, och vill ha en skriftlig förklaring på varför jag ej är bokförd i Sthlm. … Har jag gjort något fel? Får jag behålla min HR, trots att jag står skriven här?

Lawline svarar

Hej

Tack för din fråga!

Det är oklart vad din hyresvärd är ute efter. Antagligen vill han veta om du hyr ut den i andra hand vilket visserligen är okej men kräver hyresvärdens tillstånd,12:39 JB. Om hyresvärden inte godkänner det kan man få ett godkännande från hyresnämnden.

En hyresgäst får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand till annan för självständigt brukande, om hyresnämnden lämnar tillstånd till det. 12:40 JB säger följande:

Tillstånd (från hyresnämnden) ska lämnas, om

  •       1. hyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, och
  •       2. hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke.

Tillstånd enligt första stycket ska begränsas till viss tid och kan förenas med villkor.

Om man inte har godkännande varken av hyresvärden eller av hyresnämnden så kan det utgöra en grund för uppsägning. Då har hyresvärden rätt att göra en tillsägelse och om du utan dröjsmål vidtar rättelse eller ansöker om tillstånd att hyra ut i andra hand och får ansökan beviljad så finns det inte längre någon grund för uppsägning.(12:42 p. 3 JB)

JB = Jordabalken, hittar du här:https://lagen.nu/1970:994#K12

Vänliga hälsningar,

Emma LundinRådgivare