FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/12/2006

Besittningsskydd vid jordbruksarrende

Hej! Vill arrendera ut vår jordbruksmark på tre år, men läste att arrendatorn har besittningsskydd enl JB 9 om arrendekontraktet är längre än ett år. Min fråga är således, kan vi frånskriva besittningsskyddet och i sådana fall hur i ett treårigt arrendekontrakt? Mvh

Lawline svarar

Hej! Precis som du skriver är huvudregeln att jordbruksarrendator har ett s.k. direkt besittningsskydd efter ett års arrende. Det finns emellertid en möjlighet att avtala bort besittningsskyddet, men det är förenat med vissa formföreskrifter. Enligt JB 9:7 st 2 http://www.lagen.nu/1970:994 krävs vid avtal om avstående från rätt till förlängning att arrendenämnden godkänt avtalet. Dessutom måste det enligt JB 8:2 anges i avtalet att arrendenämndens godkännande skall sökas. Avtalet kan skrivas separat, eller tas med som en klausul i själva arrendeavtalet. Kontakta en fackman om du känner dig osäker på hur ni utformar avtalet. Önskas ytterligare förkovran kan jag rekommendera en bok av Folke Grauers som heter Nyttjanderätt, 12 uppl, s 256. Vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare