FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/03/2013

Samägd fastighet - tillåta besökare

Är 4 st som tillsammans äger en sommarfastighet. Har 2 av dem rätt att ta ut mäklare för värdering utan att upplysa de övriga om att de gjort så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som jag kan se det så finns det ingenting som hindrar någon av delägarna i fastigheten att ta dit en mäklare. Om ni inte har särskilt avtalat om detta, och därmed på grund av ett avtal kan tvinga någon att informera och begära tillstånd vid mäklarvärdering eller liknande, så kan jag närmast likna det vid att delägarna bjuder dit någon gäst (vilket måste anses vara okej).

Att enbart bjuda in någon till att besöka och titta på fastigheten bör antagligen vara fullt tillåtet, så länge det inte innebär någon skada på fastigheten.

Vänligen

Olle LindbergRådgivare