Makes arv enligt ÄB 3:1

Vi är tre syskon. Mina föräldrar har upprättat ett testamente där de på oss alla tre har skrivit att det som tillfaller oss skall vara enskild egendom. Min ene bror är gift sedan två år tillbaka och det har varit ett turbulent äktenskap. Han har varit på väg bort vid ett par tillfällen. Hans hustru har övertygat honom att inte skriva ett äktenskapsförord. Innebär detta att hon har rätt till min brors del om han t ex skulle avlida efter att ha ärvt mina föräldrar? (Det är något mina föräldrar absolut inte skulle vilja.)

Lawline svarar

Hej!

Tack för din  fråga.

Genom äktenskapsförord kan makarna tillsammans avtala om att undanta viss egendom från att ingå i bodelning. Egendom som inkluderas i förordet bestäms därigenom vara makes enskilda. Även egendom som genom exempelvis testamente bestämts vara enskild undantas från bodelning enligt äktenskapsbalk (1987:230) 7:1-2.

I arvsskifte efter bodelning ska hela den avlidnes kvarlåtenskap ingå. Detta innebär att såväl egendom från bodelning med efterlevande make som enskild egendom inkluderas. Den sammantagna behållningen skiftas sedan ut på den avlidnes arvingar.

Var arvlåtaren gift ärver enligt ärvdabalken (1958:673) 3:1 efterlevande make den först avlidnes egendom med fri förfoganderätt. Var efterlevande make enda arvinge efter den först avlidne erhåller hon hela kvarlåtenskapen. Undantag ska göras för eventuella särkullbarn vilka har rätt att få ut sitt arv direkt.

Att ärva med fri förfoganderätt innebär att egendom ärvs med vissa begränsningar. Nämnas kan att efterlevande make inte i testamente får förfoga över denna egendom.

Genom äktenskapsförord kan makarna tillsammans avtala om att undanta viss egendom från bodelning. Förordet reglerar således inte direkt hur arvet efter den först avlidne kommer fördelas. Är efterlevande make enda arvinge efter den först avlidne innebär detta att hon kommer ärva hela kvarlåtenskapen efter brodern med fri förfoganderätt. Detta innebär att hon då även ärver den egendom som brodern tidigare fått i arv från sina föräldrar.

Länk till ärvdabalk (ÄB): https://lagen.nu/1958:637

Länk till äktenskapsbalk (ÄktB): https://lagen.nu/1987:230

Med Vänlig Hälsning

Hannah JakobssonRådgivare