Uppsägningstid enligt hyreslagen

Hej! Jag har en fråga som gäller uppsägning av inneboendekontrakt. Jag skriver just nu ett uppsägningsbesked till min inneboende kompis. Vi har ett skriftligt kontrakt som vi skrev tillsammans som gällt tills vidare. På detta hade vi angett att uppsägningstiden var 1 månad, utan att veta att kortast möjliga uppsägningstid var 3 kalendermånader. Gäller den i kontraktet angivna uppsägningstiden trots detta? Mvh, Jakob

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Hyreslagen (12 kap. jordabalken) är en skyddslagstiftning till förmån för hyresgästen. Din hyresgäst har därför alltid rätt till tre månaders uppsägningstid enligt hyreslagen (12 kap. 4 § p. 1) om han/hon vill. Dock kan ni avtala om en rätt för hyresgästen att säga upp avtalet med kortare uppsägningstid än tre månader eftersom hyreslagstiftningen är tvingande till hyresgästens fördel.

Den rättsliga konsekvensen av ert avtal är att avtalsvillkoret om en månads uppsägningstid för dig som hyresvärd saknar verkan mot din hyresgäst och lagens tre månader gäller (12 kap. 1 § st. 5). Du kan alltså inte på något sätt genomtvinga avtalet i denna del rättsligt.

Om du och din hyresgäst är överens  står ni fria att avtala om en månad, men enligt lag har han/hon alltså rätt till tre månader så juridiskt sett står sig inte hyresavtalet i den del det avser uppsägningstiden.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare