Part i tvister vid företagsöverlåtelser

Hej Vi har en intressent som vill köpa vårat bygg bolag AB. Han är ute efter namnet i företaget och våra anställda. Vi har dock en tvist i bolaget med skatteverket om moms och skattetillägg. intressenten är medveten om tvisten. Kan man sälja bolaget i en pågående tvist, och intressenten tar över tvisten i bolaget, eller faller tvisten över på den nuvarande ägaren i bolaget.

Lawline svarar

Det är fullt möjligt att överlåta ett bolag som är inblandat i en tvist. Eftersom ett aktiebolag är en juridisk person som kan vara part i en tvist är det bolaget som sådant som har en tvist. Detta innebär att det fortfarande kommer att vara bolaget som är part och att vem som äger bolaget inte spelar någon roll. Säljer ni bolaget kommer ni alltså att sälja ett bolag som är belastat med en tvist.

Lawline RådgivareRådgivare