Bindande avtal vid köp av bostadsrätt

Hittade en lägenhet som var till salu på blocket. Var och tittade, sa till säljaren att jag köper den om det blir klartecken från banken. fick ok från banken ett par dagar senare och meddelade säljaren detta. Vi kom överrens att han skulle få lite tid på sig att hitta sig en ny lägenhet, att jag kunde vänta tills sena våren med att flytta in. Han behövde ingen handpenning ha, han sa att "du verkar vara en pålitlig kvinna" och så pratade vi lite om att muntliga avtal gäller ju likväl som skriftliga så vi kunde känna oss trygga båda två. Jag har sen dess smsat med jämna mellanrum och frågat hur det går i lägenhetsjakten och han har svarat att "det är trögt". Idag när jag smsade så svarar han att han tänker vänta med att sälja för att han inte mår så bra.Kan han göra på det här viset undrar jag. Jag har själv lovat bort min stuga som jag fn bor i, beställt soffa, packat och grejat lite. Hur gör jag nu??

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Huvudregeln enligt den s.k. löftesprincipen är att bindande avtal uppstår när en person lämnat ett anbud och en annan person accepterat detta, se 1 § lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område, se https://lagen.nu/1915:218. Enligt huvudregeln kan ett avtal därmed ingås skriftligen, muntligen och genom s.k. konkludent handlande.

Undantag från denna huvudregel finns angående köp av bostadsrätt och fast egendom. För att ett avtal om köp av bostadsrätt skall vara bindande krävs att säljaren och köparen upprättar ett skriftligt avtal innehållande uppgift om lägenheten som överlåtelsen avser samt om priset. Både säljaren och köparen skall ha skrivit under avtalet, 6 kap 4 § bostadsrättslagen (1991:614) (BRL),se https://lagen.nu/1991:614. Om inte dessa formkrav är uppfyllda är avtalet ogiltigt, 6 kap 5 § 3 st. BRL.

Den muntliga överenskommelsen som fanns mellan dig och ägaren av bostadsrätten är alltså inte bindande och du kan därmed inte göra anspråk på lägenheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare