OLOVLIG TRÄDFÄLLNING

Hej, Vi har en granne som olovligen tagit ner 4 träd på vår tomt. Vissa av dessa träd överskrider diametern för vad som man ej får ta ner utan lov från kommunen.

Grannen vet vilka som är ägare av tomten ändå går han till den förr ägaren (inom familjen) och ber om lov! Den förra ägaren gav ej lov till alla dessa träd utan ett mindre träd som var torrt. Vi har förbjudit den förra ägaren att lova något till någon granne.

Grannar har hotat oss förr att vi ska ta ner träd på vår tomt. Har grannen rätt att bete sig på detta vis? Vi sade till honom för ca 15 år sedan att han inte fick ta ned träd på vår tomt då han och en annan granne sågade ner mindre träd på tomten.

Det hade inget med att de hängde över på deras tomter utan de stod inne på vår tomt, däremot vill dessa grannar ha sjöutsikt. Vi har flera gånger sagt till honom vem som äger tomten så han kan inte ha missat detta. Vad gör han för lagöverträdelser? Polisen har lagt ner ärendet och anser att grannen har rätt till dessa avverkningar?

Lawline svarar

Hej,

Som granne kan man i vissa fall ha rätt att kapa grenar och ta bort rötter som tränger över tomtgränsen. Detta får göras om grenarna/rötterna medför olägenhet. Denna regel finns i Jordabalken 3:2.

JB 3:2 stadgar uttryckligen att möjligheten gäller grenar och rötter. Paragrafen kan därför inte inkludera stammar eller hela träd.

Träd räknas som lös egendom, när någon förstör andras träd kan därför brotten skadegörelse eller åverkan komma i fråga. Brotten finns i Brottsbalken 12:1-2. Skillnaden mellan dem är att åverkan är ett ringa brott.

I det här fallet rör det sig om fyra träd, och enligt vad jag förstår, ett eller flera större träd. Det är därför troligt att grannens handlande når upp till skadegörelse.

En tidigare ägare har ingen rätt att ge några tillstånd i förhållande till tomten. Då tomten ägs av er bestämmer ni om en granne får fälla träd eller inte.

Om polisen är ovillig att hantera ärendet kan ni kräva skadestånd med stöd i Skadeståndslagen 2:1. Er granne har genom att förstöra er lösa egendom vållat er sakskada. Ni kan därför kräva ersättning för träden. Vill ni använda er av denna möjlighet rekommenderar jag att ni kontaktar en verksam jurist som kan hjälpa er med detaljerna.

Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor.

Jordabalken finner du: https://lagen.nu/1970:994
Brottsbalken kap. 12 finner du: https://lagen.nu/1962:700#K12
Skadeståndslagen finner du: https://lagen.nu/1972:207

Vänligen,
Hampus Sabel

Hampus SabelRådgivare