Utträde ur ideell förening

Hej, vid utträde ur en ideell förening, kan man ha rätt till att ta del av sin andel av fjolårets intjänade pengar? Om man utesluts ur den ideella föreningen blir det annorlunda då? Säg att den ideella föreningen i mångt och mycket liknar en ekonomisk förening, alltså att FL kan tillämpas.

Lawline svarar

Hej!

Det finns ingen lagstiftning angående ideella föreningar. Istället får vägledning hämtas från föreningens stadgar, föreningens praxis, domstolspraxis och i vissa fall från den lag som gäller för ekonomiska föreningar, föreningslagen (FL). Man ska dock vara en aning försiktig med att tillämpa FL på ideella föreningar, de två olika typerna av föreningar tjänar olika syften och har därför olika karaktär.

Eftersom en ideell förening inte kan driva ekonomisk verksamhet i medlemmarnas ekonomiska intresse har jag svårt att se att du skulle ha någon rätt att få del av fjolårets intjänade pengar. Bedriver föreningen en ekonomisk verksamhet ska det ske i syfte att främja medlemmarnas ideella intresse.

Enligt 4 kap. 1 § FL har den medlem som utträder eller utesluts ur en ekonomisk förening rätt att i den mån föreningens ekonomi så tillåter få tillbaka sin medlemsinsats. Denna rätt gäller således oavsett om utträdet sker frivilligt eller på grund av att medlemmen utesluts ur föreningen.

I avsaknad av särskild lagstiftning får alltså ledning i frågor angående ideella föreningar hämtas på annat håll. Enligt FL har en avgående medlem rätt att återfå sin insats, men FL:s regler måste som sagts tillämpas med försiktighet vad gäller ideella föreningar. Det bästa kan därför vara att söka svar i föreningens stadgar eller praxis.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare