Ändrad lön efter företagsövergång

Hej Har jobbat på ett företag,som lags ner,men blev köpt av annat,vi blev anställda med samma lön som vi hade på den andra företag.Nu efter ett år ,fick jag besked att mitt lön skulle sänkas på grund av att jag tjänade mycket mer än dom andra,och det skulle vara rättvis mot mina arbetskammarater.Frågan är Har dom rätt att göra så? Får jag rätt att behålla min timlön?? M.V.H. OLga

Lawline svarar

Hej!

När ett företag har fått en ny ägare är huvudregeln att det anställningsavtal och villkor du är anställd med övergår på den nya ägaren. Detta följer av Lagen om anställningsavtal (LAS) 6b §.  För att det ska vara fråga om en företagsövergång där du behåller dina anställningsvillkor måste företaget efter överlåtelsen ha behållit sin s.k. ekonomiska identitet. Detta är en följd av EU-rätten(direktiv 2001/23) och bedöms i en helhetsbild där man tittar på bl.a. om företagets kunder, personal, materiella och immateriella tillgångar gått över på den nya ägaren.

Jag utgår från att företaget har gått över, och i sådant ska dina villkor automatiskt övergå på den nya arbetsgivaren enligt 6b § LAS. Däremot har den nya arbetsgivaren samma möjligheter att ändra dina arbetsvillkor som den tidigare arbetsgivaren hade.

Om det har gått över ett år från överlåtelsen(som måste stämma överens med de EU-rättsliga kraven ovan) tillämpas dock vid kollektivavtal den s.k. ettårsregeln i 28 § 3 st i Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet(MBL). Denna föreskriver att de individuella anställningsvillkoren som gällde innan överlåtelsen till följd av ett kollektivavtal skall gälla för den nya arbetsgivaren ett år efter överlåtelsen. Lycka till!

Emelie SynnegårdRådgivare