Testamente, bevittning

Kan de två personner som skall bevittna namnteckning på ett testamente komma från samma familj men olika generationer ? Inga släktband finns till testamentstagarna eller testatorn.

Lawline svarar

Hej!

Regler om ett testamentes bevittning står att finna i Ärvdabalkens 10:e kapitel. Vem som bevittna regleras närmare i 4§.

Make till testator eller testamentstagare får inte agera vittne. Inte heller den som står i rakt upp eller nedstigande släktskap eller svågerlag till testator/testamentstagare får bevittna testamentet.

Det finns emellertid ingenting som hindrar att två vittnen, som uppfyller de ovanstående kraven, är släkt.

Ärvdabalken: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.htm

MvH

Christoffer TreutigerRådgivare