FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/03/2013

När ska löneutbetalningen synas på kontot?

Om man har löneutbetalningsdag den 25: e enligt kontraktet, vilken tid på dygnet ska pengarna finnas på mitt konto? Min arbetsgivare hävdar att den 25:e är hela dagen och då är det ok att pengarna kommer in senast kl.23.59 den dagen. Har han rätt eller ska jag ha tillgång till mina pengar redan på morgonen den 25:e?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det finns inte någon lag som reglerar denna fråga. Svaret blir därför beroende på vad ni avtalat om. Står det i anställningsavtalet att lön ska betalas ut senast den 25:e varje månad har arbetsgivaren hela den dagen på sig. Är avtalet utformat på så sätt att det framgår att pengarna ska komma dig till godo vid en viss tidpunkt gäller istället detta.

Vänligen,

Erik LindgrenRådgivare