Tolkning av testamente

Hur bör arvet efter min far fördelas då jag är enda bröstarvingen. I ett enskilt testamente har pappa bara skrivit ganska allmänt "villan och tillhörigheter går till dig och dina fyra barn". Muntligt har han ofta sagt att jag ger mina barn så mycket jag själv vill och han önskade också att jag skulle betala av mina egna stora huslån. Självklart vill jag ge alla mina barn lika mycket var men hur ska jag tolka det?

Lawline svarar

Hej,

Hälften av din fars kvarlåtenskap utgör din laglott och denna kan inte testamenteras bort. Den andra hälften av din fars kvarlåtenskap kan han testamentera bort och det är denna del som isf berörs av testamentet. Det är svårt att säga hur en domstol skulle tolka testamentet men min tolkning utifrån det som står är att det ska fördelas lika mellan er 5. Att din far kan ha haft ett annat syfte med det han skrivit kan vägas in i bedömningen, t ex. det han sagt till dig. Hur testamentet ska tolkas är som sagt en bevis- och tolkningsfråga och det är därför svårt att ge ett svar på vad som är en korrekt tolkning.

Vänligen,

Frida KarlssonRådgivare