FrågaEKONOMIÖvrigt24/02/2013

Förfogande över pengar för myndig person

Hej Kan föräldrar till barn som har fyllt 18 (som fortfarande går på gymnasiet, bor hemma etc) vägra i något fall att ge 18-åringen tillträde till pengar som denne har fått t ex från en skadeförsäkring?

Lawline svarar

Hej,

Huvudregeln är att man från den dagen man fyller 18 är myndig och har därmed full rätt att förfoga över sina pengar.

Enligt 7 kapitlet 1 § Föräldrabalken (1949:381) , https://lagen.nu/1949:381 , är föräldrarna skyldiga att stå för underhåll fram till det att personen fyller 18 eller fortfarande går i gymnasiet, dock endast fram till dess att personen fyllt 21 år.

Då personen fortfarande går i gymnasiet, räknas det fortfarande som att ni är skyldiga att stå för underhåll till en skälig nivå med beaktande av föräldrarnas inkomster (och i vissa fall även den myndige personens inkomster om dessa skiljer sig markant från föräldrarnas).

Om det däremot föreligger särskilda omständigheter såsom t.ex. att personen har en förvaltare eller har gått i konkurs kan det vara omständigheter som gör att personen inte får ta del av dessa pengar.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare