FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/12/2006

Tips vid försäljning av fastighet

Hej Jag och min sambo håller på och separerar. Vi bor i ett hus som vi köpte för många år sedan, vi har lån kvar och huset har ökat i värde en hel del. Vi är överens om att jag skall köpa ut henne samt att jag skall ta över resterande lån och att hon skall flytta. Hur tar vi reda på hur mycket jag skall betala henne för att köpa loss huset ? Just nu har vi begärt värdering från ett par mäklare som har kommit och tittat lite snabbt på huset för att sedan säga ett utgångspris på huset vid en eventuell försäljning. Om jag tycker att det priset de anger är aningen för högt vad gör jag ?? Skall man göra en besikting för säkerhets skull när jag köper ut henne ?? Finns det något sätt som man brukar göra ?? Ska ett mäklararvode på 5% räknas in när jag köper ut min sambo ?? Snälla hjälp !

Lawline svarar

Hej! Ni bör ta dit en värderingsman som värderar fastigheten, inte mäklare. Mäklare anger som du säger oftast utgångspriset som de skulle sätta och detta är absolut inte detsamma som marknadsvärdet. Du bör dock vara beredd på att priset som värderingsmannen anger kan vara högre än det som mäklaren angav som utgångspris. Värderingsmannen går oftast grundligt igenom fastigheten för att få ett så korrekt värde som möjligt. Det har hänt att värderingsmän blivit skadeståndsskyldiga om de angett ett alldeles för lågt värde och detta lett till att säljaren förlorat pengar på en försäljning. Det är en bra idé att anlita en besiktningsman då säljaren inte ansvarar för annat än dolda fel, fel som inte borde ha upptäckts vid en noggrann undersökning av fastigheten utförd av en kunnig person. En besiktningsman är en sådan kunnig person. Om han inte upptäckt ett fel som han borde ha upptäckt kan han bli skadeståndsskyldig gentemot köparen. En mäklares uppgift är att förmedla köpet och då ni redan har köpare och säljare behövs ingen mäklare, således bör du heller inte betala något mäklararvode. Däremot kan det vara lönt att anlita en jurist för att få köpekontraktet skrivet korrekt. Lycka till!
Raoul MehtaRådgivare