Preskription av fordran

Hej! Min kompis anordnade en middagssittning på en "nation" i Uppsala vid en inspark av nya studenter. All betalning för sittningen från studenterna sköttes till min kompis, som då skulle få en sammanställd faktura från nationen i fråga som anordnade med lokal, mat m.m. Fakturan har fortfarande inte kommit efter flera månader, vi har påmint dem flera gånger och därför undrar vi nu hur länge de får dröja med fakturan innan pengarna "tillfaller" oss, så att vi istället kan betala tillbaka dem till studenterna?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I samband med att nationens tjänster utnyttjades uppstod en obligationsrättslig fordran mellan nationen (borgenär) och  anordnaren eller studenterna (gäldenär), beroende på hur avtalet utformats. En sådan fordran kan i enlighet med preskriptionslagen (1981:131) preskriberas. Verkan av preskription är att borgenären, den som har rätt att erhålla betalning eller motsvarande, har förlorat sitt obligationsrättsliga anspråk.

Enligt 2 § st. 1 PreskrL så preskriberas en fordran som huvudregel 10 år efter fordringens uppkomst. Enligt samma paragrafs andra stycke gäller dock en kortare preskriptionstid på 3 år, förutsatt att fordringen uppkommit mot en konsument om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Om nationen anordnar sittningar som en del av en yrkesmässig verksamhet torde den tillämpliga preskriptionstiden vara 3 år, eftersom studenterna är att anse som konsumenter. Om fordringen uppkommit mellan anordnaren och nationen och det är så att anordnaren i en näringsverksamhet  organiserar sittningar är dock preskriptionstiden 10 år.

Av 5 och 6 §§ PreskrL framgår verkan av ett så kallat preskriptionsavbrott. Ett sådant innebär att den aktuella preskriptionstiden löper från den dag då avbrottet skedde. Preskriptionsavbrott kan ske på tre olika sätt: 1) gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären, 2) gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller 3) borgenären väcker talan mot gäldenären. Genom att påminna nationen om Er skuld har fordringen erkänts. Därför gäller att preskriptionstiden i nuläget räknas från den dag nationen senast påmindes om fordringens existens.

Preskriptionslagen finner ni https://lagen.nu/1981:130

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare