Hur räknar man ut skyddsbeloppet?

Hej, har en fråga. Hur/vilken formel använder man sig utav när man räknar ut skyddsbeloppet? Ge gärna ett exempel samt förklaring. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline! När jag besvarar din fråga kommer jag att utgå ifrån att det rör sig om utmätning och inte konkurs för att svaret ska bli mer överskådligt och lättbegripligt. Om din fråga rör konkurs ber jag dig att ställa ytterligare en fråga med kompletterande information.

Enligt 12:1 utsökningsbalken (https://lagen.nu/1981:774) ska utmätt fast egendom som huvudregel säljas på offentlig auktion. Vid försäljningen ska enligt 12:32 utsökningsbalken "skyddsbeloppet" täckas av köpeskillingen. Termen definieras i 12:29 utsökningsbalken som det sammanlagda beloppet av de fordringar som har bättre rätt än exekutionsfordringen samt förrättningskostnaderna. Exekutionsfordringen är den fordran som tillhör den fordringsägare som ansökt om utmätning.

Det enklaste sättet att räkna ut skyddsbeloppet är att utgå från den sakägarförteckning som ska upprättas enligt 12:24-31 utsökningsbalken. I sakägarförteckningen ska enligt 12:25 utsökningsbalken bl.a. upptas

1. exekutionsfordringen,

2. fordran som ska utgå med förmånsrätt enligt 6 § 1 eller 7 § 1 eller 2 förmånsrättslagen (https://lagen.nu/1970:979) och som förfaller till betalning senast den tillträdesdag som anges i 12:36 utsökningsbalken,

3. fordran som är förenad med panträtt i fastigheten samt

4. förrättningskostnaderna.

Fordringarna ska enligt 12:26 utsökningsbalken upptas efter det företräde som följer av lag. Med "lag" avses bl.a. förmånsrättslagen samt 7 och 17 kap. jordabalken (https://lagen.nu/1970:994).

Ett enkelt exempel är att A äger en fastighet. När A köpte fastigheten år 2003 tog A ut ett banklån om 1 500 000 kr för att kunna genomföra köpet. Fastigheten står som säkerhet för banklånet. År 2006 lånade A 300 000 kr av B. Som säkerhet för lånet tog A samma år ut en inteckning i sin fastighet och överlämnade pantbrevet till B. År 2009 lånade A 500 000 kr av C. A tog samma år ut en inteckning i sin fastighet och överlämnade pantbrevet till C som säkerhet för lånet. År 2013 ansöker B om utmätning och förrättningskostnaderna landar på 100 000 kr. Hur stort är skyddsbeloppet?

Vi börjar med att upprätta sakägarförteckningen. I denna ska först och främst upptas exekutionsfordringen om 300 000 kr. Fastigheten står som säkerhet för alla ovannämnda lån vilket innebär att fordringarna är förenade med panträtt i fastigheten och ska tas upp i sakägarförteckningen (se ovan punkten 3). Företrädesrätten mellan fordringarna framgår av 17:6 jordabalken där det stadgas att inteckning ger företräde i förhållande till annan inteckning efter den tidsföljd i vilken inteckningarna sökts. Detta medför att fordringarna ska upptas i sakägarförteckningen på följande sätt: först kommer banklånet, sedan lånet till B och sist lånet till C. Sist men inte minst ska även förrättningskostnaderna om 100 000 kr upptas i förteckningen. Sakägarförteckningen kommer alltså att se ut på följande sätt.

Förrättningskostnader              100 000 kr

Banklån                                 1 500 000 kr

Lån till B                                   300 000 kr

Lån till C                                   500 000 kr

Hur stort är skyddsbeloppet? B:s fordran är exekutionsfordringen vilket innebär att de fordringar som ingår i skyddsbeloppet är förrättningskostnaderna och banklånet. C:s fordran har sämre rätt än exekutionsfordringen och ingår därför inte i skyddsbeloppet. Det gör inte heller B:s fordran. Skyddsbeloppet blir då 1 600 000 kr.

Med vänliga hälsningar,

Catarina Cali

Catarina CaliRådgivare