Hinder mot framtida utmätning av arvegods

Hej! Är det möjligt att skriva in någon form av utmätningsskydd på arvegods i sitt testamente? Jag menar alltså något skydd som gör att arvegodset, i form av föremål och kanske t.o.m. pengar på något sätt inte går att utmätas av exempelvis kronofogden?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Jag skall försöka svara så kort och koncist som möjligt på din fråga.

Svaret på din fråga är kort och gott ja.

Alltså, det är absolut möjligt för en testator att skriva in i testamentet att arvegods skall skyddas mot en eventuell framtida utmätning. Detta följer 5 kap. 5 § Utsökningsbalken vilken du finner här; https://lagen.nu/1981:774#K4.

Lycka till

Jacob Sandelin

Lawline RådgivareRådgivare