Preskription av konsumentfordran

Hade för 4 år sedan ett gymkort. Jag behövde avsluta det i förtid med 8 mån kvar att betala. Jag har ingen skriftlig uppsägning utan bara ett ok på Facebook att de kan "lösa det" utan att jag behövde betala återstående period. Idag damp en faktura på dessa 8 månader ner i brevlådan. De hävdar att jag måste betala! De menar att facebookmeddelandet inte är giltigt. Är jag skyldig att betala drygt 4 år senare? Gäller ingen preskriptionstid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns mycket riktigt preskriptionstid för fordringar och den regleras i Preskriptionslagen, se https://lagen.nu/1981:130. För en fordring som ett företag har mot en konsument är preskriptionstiden tre år (2§). Tiden räknas från dagen då avtalet slöts om inte preskriptionstiden avbrutits efteråt. I ditt fall ska preskriptionstiden räknas från dagen då du betalade sista fakturan (5§), vilket verkar vara mer än fyra år sedan. Om företaget inte har skickat några påminnelser till dig under de fyra åren som avbrutit preskriptionstiden och du inte heller har erkänt skulden så är alltså deras fordring på dig preskriberad. De kan därför inte få hjälp av domstol eller Kronofogden för att driva in skulden.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare