Efterlevande makes arvsrätt i förhållande till särkullbarn

Hej vi är gifta men har båda särkullbarn. Kan vi via ett inbördes testamente göra så att efterlevande make ärver bil och husvagn fullt ut ?

Lawline svarar

Din make ärver dig efter din bortgång, men om ni har särkullbarn kan barnens arvsanspråk inte inskränkas om inte barnen avstått sitt arv (3 kap. 1 § Ärvdabalken). Barn har alltid rätt till sin laglott, vilket är hälften av det arv som barnet skulle fått (7 kap. 1 § ÄB). Har du två barn ska de ärva dig med ½ var och deras laglott är alltså ¼ . Laglotten kan testamenteras bort men om arvingen påkallar jämkning kommer testamentet i den delen den inkräktar på laglotten inte att gälla. Alltså kan man i princip inte testamentera bort barnens rätt till laglott.

Jag skulle rekommendera att ni i testamente uttryckligen reglerar att bil och husvagn ska ärvas av din make. Anspråk på arv är endast ett anspråk på en viss del av kvarlåtenskapen och det finns ingen rätt att få särskilda saker utan detta får arvingarna komma överens om. Så länge det finns tillräckligt med tillgångar kvar vid din bortgång så att barnen kan få sin laglott kan du vara trygg i att din make får bil och husvagn om detta följer av testamente.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare