FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/11/2006

Folkbokföring och köp av bostadsrätt

Hej! Är i färd med att köpa en bostadsrätt och är tyvärr inte kunnig i sådana här saker, men jag måste lära mig! Det är väl så att för att ha rätt att inneha en bostadsrätt måste man vara skriven där, d.v.s. bo där själv? Man kan alltså ej köpa i spekulationssyfte och hyra ut till andra. Hur gör man då om man ej har möjlighet att flytta in direkt? Om man t.ex. renoverar, eller bor i en annan stad och inte kan flytta in förrän 2-3 månader efter köpet? Min far påstår att då måste man skriva sig där ändå för att ha rätt till lägenheten, men jag trodde att det var olagligt att vara skriven på en annan adress än den man bor på? Är det alltså möjligt att köpa en bostadsrätt och flytta in först några månader senare UTAN att skriva sig på adressen under tiden?

Lawline svarar

Hej! Du måste inte skriva dig på en bostadsrätt omedelbart efter att du köpt den och du bör inte skriva dig någon annanstans än där du bor eftersom du då riskerar böter (om än att det ska ganska mycket till för att böter ska dömas ut). Det är helt riktigt att man inte kan köpa i spekulationssyfte och hyra ut till andra. Detta regleras genom att man måste ha tillstånd av bostadsrättsföreningens styrelse för att få hyra ut i andra hand och man måste ha för avsikt att bo i bostadsrätten för att godkännas som medlem i föreningen, vilket är ett villkor för att få köpa bostadsrätten. Att inte kunna flytta in på två till tre månader p.g.a. renovering eller p.g.a. flytt från annan stad eller p.g.a. försäljning av annan lägenhet är inte skäl för att vägra medlemskap mer än möjligen i extremfall. Hoppas att du har hjälp av mitt svar. Med vänlig hälsning
Rådgivare