Preskriptionsfrist

Hej! För 7 år sedan började vi hyra vår lgh, den renoverades av både oss och hyresvärden, ett muntligt avtal sa att vi ska betala frys och diskmaskin. Nu efter 7 år vill han ha full betalning för dessa, jag anser att han är sent ute. Vad är rätt o fel?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Avtal regleras i Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL), vilken du hittar på https://lagen.nu/1915:218. Det råder avtalsfrihet och det står parterna fritt att avtala om innehållet. Det råder inga formkrav i AvtL och ett muntligt avtal är lika gällande som ett skriftligt. Huvudregeln inom svensk avtalsrätt är att avtal skall hållas (pacta sunt servanda), vilket kommer till uttryck 1 § 1 st. AvtL. I ert fall uppfattar jag det som att hyresvärden betalat varorna och att denne nu vill att ni betalar er tidigare avtalade skuld. Då hyresvärden är en näringsidkare, ni är konsumenter och varorna i fråga var för ert enskilda bruk, vilka tillhandahållits av hyresvärden i sin yrkesmässiga verksamhet är kraven för den särskilda preskriptionsfristen om tre år gällande för utkrävande av skulden. Efter denna tid är fordran preskriberad enligt, 2 § 2 st. Preskriptionslagen (PreskL), se https://lagen.nu/1981:130 . Innebörden av detta är att fordran inte längre kan göras gällande, i enlighet med 8 § PreskL. Då jag uppfattar det som att ni inte har hört något om denna fordran på sju år har inte heller ett så kallat preskriptionsavbrott i enlighet med 5 § PreskL skett som förlängt tiden. Sammanfattningsvis uppfattar jag det som, med stöd av ovan, att det har gått för lång tid för att hyresvärden ska komma och kräva pengar från er nu. Vänligen,
Ida PerssonRådgivare