Testamente och förskott på arv

Hej, Min farmor dog nyligen och hade enligt min far och faster inget testamente. Fast sedan 2004 har min mor, min syster och jag hört att farmor upprättade ett testamente där jag och min syster skulle ärva en del. Jag tog även 2004 ut ett lån på 100000kronor med noll procent ränta och ingen återbetalningsdatum av min farmor som min faster upprättade (min faster har i 20 år skött min farmors ekonomi). Min farmor, faster och far sa alla att det inte var ett lån utan ett förskott på arv (detta var när man endast kunde ge gåvor under tio tusen kr). När min syster och jag frågade var far om testamente sa han först att det inte fanns något, men när vi sa att vi hört att det fanns ett, skruvade han på sig och sa att det fanns ett men farmor hade tagit tillbaks det. Vi vet inte hur hon tog tillbaks det. Vad ska vi göra?

Lawline svarar

Hej! Angående testamentet finns inget offentligt register av dessa handlingar. Det är möjligt att förvara testamentet hos vissa privata företag, som då ser till att det når testamentsexekutor, som verkställer testamentet, när någon går bort. Detta sker oftast inom 30 dagar och har det gått längre tid än så bör du räkna med att ingen sådan förvaring använts. Du kan prova att vända dig till den bank din farmor använde, då det är vanligt att testamenten förvaras i bankfack. Att dra tillbaka ett testamente är relativt enkelt och har inga egentliga formkrav. Av bevisskäl är det många som förstör dokumentet samt även meddelar anhöriga att detta skett, men det är inte ett krav för att återtagandet ska vara giltigt. Det är du som testamentstagare som har bevisbördan för att ett giltigt testamente finns. Angående lånet från 2004 så bör det ses som förskott på arv i enlighet med 6 kap 1 § Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) och därmed avräknas på arvet. Hoppas det ger svar på dina frågor. Med vänliga hälsningar,
Emily TöyräRådgivare