Nyttjanderätter

Hej om jag hyr ett väggutrymme i en lokal och sätter en försäljninhsautomat där klassas det som hyra av fast egendom eller nyttjanderätt

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. En nyttjanderätt är enligt 7 kap jordabalken (JB) en upplåtelse av begränsad rätt för annan än ägaren att nyttja viss fast egendom grundad på ett avtal. Hyra, enligt 12 kap JB, är en nyttjanderätt till hus eller del av hus på obestämd tid/viss tid mot vederlag. Detta innebär att hyra är en form av nyttjanderätt. Arrende-nyttjande till mark på viss tid mot viss vederlag och tomrätt-nyttjanderätt till mark på obestämd tid mot vederlag är andra typer av nyttjanderätter. Således utgör väggutrymmet i lokalen med försäljningsautomaten hyra av fast egendom, dvs en form av nyttjanderätt.
Lawline RådgivareRådgivare