FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott13/12/2012

Rattfylleri - om förandebegreppet

Rattfylleri: Vi är lite oense vad som gäller i en diskussion om rattfylleri. Nyckeln i tändningen eller ej är en bärande punkt i vår diskussion: Kan jag sitta i min bil, på förarsätet med nyckeln på passagerargolvet och vara kalasfull utan att åka dit för rattfylla eller är det öppet för tolkning?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Rattfylleri regleras i lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL) 4 § och 4a § (grovt rattfylleri). Till rattfylleri döms den som _för_ ett motordrivet fordon med mer än 0,2 promille alkoholkoncentration i blodet eller 0,1 mg/l i utandningsluften till böter eller fängelse i högst 6 månader. Är brottet att anses som grovt dömes för grovt rattfylleri till fängelse högst 2 år. För att straff ska aktualiseras krävs alltså att man har fört bilen. Högsta domstolen har i flera fall avgjort vad som ska anses som förande. Gemensamt för avgörandena är att någon form av förflyttning måste ske. I NJA 1931 s. 138 ansågs t.ex. en person ha fört bilen när han stående bredvid den satte igång den genom att starta motorn när växeln låg i backläge. I NJA 1934 s. 616 ansågs en person ha fört bilen när han under bogsering styrde den med ratten utan att motorn var igång. Det står alltså klart att du inte kan anses föra bilen genom att enbart sitta på förarsätet utan motorn igång och utan att bilen är i rörelse. Därmed kan du inte dömas för rattfylleri. Detta gäller oberoende av om nyckeln sitter i tändningslåset eller ej. Läget kan vara mer osäkert om motorn är igång, men bilen står still. Min bedömning utifrån praxis är dock att detta inte kan anses utgöra förande av bilen. Bevisläget blir dock helt klart problematiskt i en sådan situation. I sammanhanget vill jag tillägga att försök till rattfylleri inte utgör brott, dvs. det krävs att ett fullbordat brott har begåtts för att straffansvar ska aktualiseras. TBL hittar du här: https://lagen.nu/1951:649 Vänliga hälsningar Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare