FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/12/2012

Hembudsklausul

Mormor gav sina tre barn en fastighet som gåva med en hembudsklausul. Hembudet ger delägarna rätten att köpa till taxeringsvärdet om ngn av delägarna vill sälja sin andel. Frågan: Kan ngn av syskonen genom gåva till sina respektive barn (OK enligt gåvobrevet att ge gåvan vidare till bröstarvinge) bli av med hembudsklausulen, dvs är mina kusiner fria att sälja fastigheten till vem de vill eller via offentlig auktion?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det vanliga med hembudsklausuler är att de är generella och omfattar all slags befattning av egendomen ifråga (även genom gåva). Det går naturligtvis även att utforma en hembudsklausul i ett gåvobrev mer specifikt för att det ska passa de speciella förhållanden som är för handen i det aktuella fallet. För att komma underfund med vad som gäller enligt en hembudsklausul kan följande utgångsupunkter anläggas: *1. Klausulens ordalydelse* Det som uttryckligen reglerats i skrift är naturligtvis det som väger tyngst för hur klausulen skall förstås och tillämpas. *2. Avsaknad av skriftlig reglering* Att det uttryckligen endast framgår att hembudsskyldighet gäller då någon av barnen vill sälja fastigheten kan tala för att någon hembudsskyldighet inte ska gälla i andra situationer. Om det var tänkt att hembudsskyldigheten skulle vara heltäckande borde det framgå av gåvobrevet. *3. Förhållandena vid gåvobrevets tillkomst* Om det inte säkert går att säga hur klausulen ska tolkas med hjälp av de två punkterna ovan får man istället försöka komma fram till vad överlåtaren åsyftade då hon upprättade gåvobrevet. *Slutsats* Av de fakta din fråga innehåller kan jag inte ge något exakt svar på hur hembudsklausulen skall bedömas. Förhoppningsvis kan du ändå få lite hjälp genom punkterna ovan. Vänligen
Erik LindgrenRådgivare