FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/12/2012

Rätt att kräva personnummer av hyresgäst?

Jag har skrivit korttids kontrakt med en inneboende som inte kunde identifiera sig. när jag skulle kolla det person nummer hon uppgivit gick det inte att finna. ej heller hennes telefonnummer eller namn.Kan jag begära att hon kan identifiera sig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det finns inte något stöd i svensk rätt för att en hyresgäst skulle vara tvungen att lämna ut sitt personnummer för att få hyra en bostad eller del i bostad. Å andra sidan finns det inte heller något hinder mot att den som hyr ut ställer som krav att den som vill hyra ska uppge personnummer för att få hyra. Med andra ord är det du som väljer vilka villkor som ska gälla för det du hyr ut, givetvis så länge villkoren håller sig inom ramen för vad som är skäligt. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare